МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ |
НАКАЗ
|
08.07.2010 |
N 540 |
м.Київ |
Про внесення змін до Навчального плану підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня "спеціаліст" кваліфікації "лікар-психолог" у вищих навчальних закладах ІV рівня акредитації за спеціальністю "медична психологія", затвердженого наказом МОЗ від 19.10.2009 № 750 |
|
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 09.07.2009 № 642 "Про організацію вивчення гуманітарних дисциплін за вільним вибором студента" із змінами, внесеними наказом Міністерства освіти і науки України від 29.03.2010 № 259, та з метою оптимізації фінансових витрат вищих медичних (фармацевтичного) навчальних закладів при організації державної атестації
НАКАЗУЮ:
1. Унести зміни до Навчального плану підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня "спеціаліст" кваліфікації "лікар-психолог" у вищих навчальних закладах IV рівня акредитації за спеціальністю "медична психологія", затвердженого наказом МОЗ від 19.10.2009 № 750, виклавши його у новій редакції, що додається.
2. Ректорам вищих медичних навчальних закладів IV рівня акредитації організовувати навчальний процес згідно з навчальним планом, затвердженим п.1 цього наказу.
3. Наказ набуває чинності з 1 вересня 2010 року.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на Першого заступника Міністра Лазоришинця В.В.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства охорони здоров’я України
19.10.2009 № 750
(у редакції наказу Міністерства охорони здоров’я України
від ________№_____)
НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня «спеціаліст» кваліфікації «лікар-психолог» у вищих навчальних закладах IV рівнів акредитації за спеціальністю «медична психологія»
I. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
1. Вступ
Підготовка лікарів у вищих навчальних закладах ІІІ-IV рівнів акредитації здійснюється на етапах додипломної підготовки і післядипломної – в інтернатурі та магістратурі. Набуття ступеневої освіти за напрямом «Медицина» має особливості, які нормативно визначені Законом України «Про вищу освіту» від 17.01.2002 р. №2984-ІІІ, Постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1998 р. №65 (зі змінами, внесеними згідно з постановами Кабінету Міністрів від 23.04.1999 р. №677 та від 13.08.1999 р. №1482) та Положенням про особливості ступеневої освіти медичного та фармацевтичного спрямування, затвердженим наказом МОЗ України від 24.02.2000 р. №35.
На етапі додипломної підготовки навчання здійснюється за освітньо-професійною програмою (ОПП) підготовки фахівця освітньо-кваліфікаційного рівня «спеціаліст» за спеціальністю 7.110110 «Медична психологія». Після засвоєння ОПП фахівцю присвоюється кваліфікація – лікар-психолог і він здатний виконувати професійну роботу лікаря-інтерна та лікаря-стажиста.
Типовий навчальний план додипломної підготовки лікарів за спеціальністю «Медична психологія» у вищих медичних навчальних закладах ІІІ-IV рівня акредитації створено на основі галузевих стандартів вищої освіти (ГСВО) України, які впроваджуються відповідно до Закону України «Про вищу освіту» від 17.01.2002 р. №2984-ІІІ, постанов Кабінету Міністрів України від 21.01.1998 р. №65 «Про ступеневу освіту» та від 07.08.1998 р. №1247 «Про державні стандарти вищої освіти», наказу МОН України від 31.06.1998 р. №285 «Про вимоги до державних стандартів», наказу МОЗ України від 24.02.2000 р. №35 «Про особливості ступеневої освіти медичного та фармацевтичного спрямування». При розробці навчального плану враховано вимоги наказу МОН України від 09.07.2009 р. №642 «Про організацію вивчення гуманітарних дисциплін за вільним вибором студента».
Даний навчальний план є навчальним планом 2009 року у новій редакції, яка зроблена на виконання наказу МОН України від 29.03.2010 №259 «Про внесення змін до наказів МОН від 09.07.2009 №642 та від 21.12.2009 №1150».
2. Основні принципи побудови навчального плану та організації навчального процесу
2.1. Перелік та назви дисциплін навчального плану базується на ОПП підготовки фахівця за спеціальністю 7.110110 «Медична психологія» напряму 1101 «Медицина».
2.2. Навчальний план структурований у кредитах (1 кредит - 30 навчальних годин, тижневе навантаження - 1,5 кредита).
2.3. Навчальний план включає два етапи додипломної підготовки лікаря: доклінічний і клінічний. Структура навчального плану є предметно інтегрованою і зорієнтована на дотримання логічної послідовності викладання дисциплін, які складають відповідні цикли підготовки: гуманітарної та соціально-економічної, природничо-наукової та професійної.
2.4. З 2010-2011 н.р. вводиться кредитно-модульна система організації навчального процесу, яка включає:
- вивчення дисциплін, структурованих на модулі, як задокументовану логічно завершену частину навчальної програми навчальної дисципліни, практики, що реалізуються відповідними формами організації навчального процесу і закінчуються підсумковим модульним контролем, в тому числі з нормативних дисциплін гуманітарного блоку, включно з дисципліною українська мова (за професійним спрямуванням).
Оцінка з дисципліни визначається як середня арифметична оцінок модулів дисципліни. Оцінка за модуль визначається з урахуванням оцінок поточного контролю та оцінки підсумкового модульного контролю, яка виставляється при оцінюванні теоретичних знань та практичних навичок відповідно до переліків, визначених програмою дисципліни.
- впровадження залікових кредитів ECTS як одиниці виміру навчального навантаження студента, необхідного для засвоєння навчальної дисципліни;
Кредит (Credit) включає усі види робіт студента, передбачених у затвердженому індивідуальному плані: аудиторну, самостійну, підготовку до державної атестації, складання ліцензійних інтегрованих іспитів „Крок 1” і „Крок 2”, практично-орієнтованого державного іспиту, виробничу практику, виконання курсових робіт тощо.
- відсутність у графіку навчального процесу екзаменаційних сесій, так як контроль засвоєння студентом кожного модулю навчальної дисципліни здійснюється після вивчення цього модулю (виключення – дисципліни “Основи економічних теорій”, “Історія психології”, “Історія медицини”, “Безпека життєдіяльності, основи охорони праці”, “Основи біоетики та біобезпеки”, “Фізичне виховання”, “Цивільний захист”, “Медичне правознавство”, “Охорона праці в галузі”, “Курси за вибором”, вивчення яких здійснюється відповідно до кредитно-модульної системи організації навчального процесу, а формою підсумкового контролю знань є залік);
- паралельне застосування для оцінювання студентів абсолютної шкали оцінювання та шкали оцінювання ECTS, яка є рейтинговою.
2.5. Студенти обирають курси за вибором відповідно до навчального плану. Вивчення щонайменше одного курсу щорічно є обов’язковим.
3. Основні положення
3.1. Навчальний план складено з розрахунку 6 років навчання або 360 кредитів. Один навчальний рік триває 40 тижнів і включає 60 кредитів (1 тиждень – 1,5 кредити), 1 кредит становить 30 академічних годин. Навчальний рік має 1800 академічних годин. Загальне навчальне навантаження включає час на проведення лекцій, практичних, семінарських та лабораторних занять, консультацій, практик, самостійної та індивідуальної роботи і контрольних заходів. Додатково понад 60 кредитів на рік студенти проходять виробничу практику на 2, 3, 4 та 5 курсах загальним обсягом 19,5 кредитів.
Тижневе аудиторне навантаження студента становить в середньому приблизно 30 навчальних годин. Обсяг самостійної роботи становить в середньому 40% від загального.
3.2. Графік навчального процесу 1 – 6 курсів складається з двох навчальних семестрів.
Графіком передбачено додатковий термін для завершення вивчення окремих модулів з дисциплін (їх перескладання, підвищення рейтингу тощо) – 1-2 тижні після закінчення семестру на 1 – 5 курсах. В межах цього терміну після третього курсу передбачено складання ліцензійного інтегрованого іспиту “Крок 1”.
Дванадцятий семестр на 6 курсі передбачає, крім навчання студента, підготовку до державної атестації та її проведення.
3.3. Назви та обсяги вивчення гуманітарних та соціально-економічних дисциплін регламентовані МОН України. При викладанні української (російської) мови іноземним студентам необхідно враховувати наказ МОН України від 04.04.2006 р. № 260 “Про вивчення української (російської) мови іноземним студентам та аспірантам”.
Дисципліна топографічна анатомія та оперативна хірургія включена до складу загальної хірургії.
До складу дисципліни внутрішня медицина включені такі дисципліни як ендокринологія (70 год.), клінічна імунологія (64 год.), професійні хвороби (42 год.) та фізіотерапія (24 год.).
3.4. З пропедевтики внутрішньої медицини (3 курс), внутрішньої медицини (4 та 5 курс), педіатрії (5 курс), хірургії (5 курс), неврології (4 курс), психіатрії та наркології (6 курс) студенти пишуть одну історію хвороби; із загальної психології (2 курс), соціальної психології (3 курс), медичної психології (4 курс) та психотерапії (6 курс) студенти пишут одну курсову роботу.
Професійна клінічна практична підготовка на 2 – 6 курсах здійснюється відповідно до вимог ОКХ під час вивчення клінічних, психологічних і гігієнічних дисциплін та під час виробничої практики. Виробнича практика на 2 курсі (3 тижні), 3 курсі (3 тижні), 4 курсі (4 тижні) та 5 курсі (4 тижні) проводиться в літній період.
Виробнича практика на 6 курсі (з медичної психології) проводиться упродовж навчального року.
3.5. Розклад навчальних занять рекомендується складати таким чином: на 1 – 3 курсах за „стрічковим” або блочно-модульним чи змішаним принципами; на 4 – 6 курсах – за модульно-цикловим принципом шляхом ротації модулів.
3.6. Державна атестація випускників включає стандартизований тестовий державний іспит та практично-орієнтований випускний державний екзамен.
Стандартизований тестовий державний іспит складається з двох тестових екзаменів „Крок 1.Загальна лікарська підготовка” і „Крок 2. Медична психологія”. Тестовий екзамен „Крок 1” є семестровим інтегрованим іспитом, який проводиться після 3 курсу і вимірює показники якості фахової компоненти базової вищої освіти. Тестовий екзамен „Крок 2” є складовою державної атестації випускників вищих медичних навчальних закладів і вимірює показники якості фахової компоненти повної вищої освіти.
Практично-орієнтований державний екзамен проводиться у формі державних випускних екзаменів або комплексного випускного екзамену. Форма проведення практично-орієнтованого державного екзамену визначається вищим навчальним закладом.
3.7. Вчена рада вищого навчального закладу може вносити зміни до розподілу годин між дисциплінами в межах 15 % загальної кількості годин, але з будь-якої окремої навчальної дисципліни кількість годин не може бути зменшена більш, як на 10 % відносно тієї, яка передбачена на відповідну дисципліну даним навчальним планом. При цьому повинно бути забезпечене засвоєння всіх навчальних дисциплін в обсязі, передбаченому програмами цих дисциплін, затвердженими МОЗ України.
___________________