Нормативна база

Лікарські засоби

Інші розділи

Зворотній зв'язок

Про створення формулярної системи забезпечення лікарськими засобами закладів охорони здоров'я

№ 529; прийнятий: 30-10-2009; чинний
Видавник: Міністерство охорони здоров'я України
Тип документа: Наказ



МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
22.07.2009 N 529
м.Київ
Про створення формулярної системи забезпечення лікарськими засобами закладів охорони здоров'я

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 13.06.2007 № 815 "Про затвердження Національного плану розвитку системи охорони здоров'я на період до 2010 року", розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.09.2008 № 1247 "Про затвердження плану заходів щодо удосконалення державного контролю за обігом лікарських засобів і виробів медичного призначення", з метою створення формулярної системи та забезпечення найбільш раціональних, високоефективних та економічно доцільних методів фармакотерапії

НАКАЗУЮ:

1. Затвердити:

1.1. Методику створення формулярів лікарських засобів, що додається.

1.2. Положення про Державний формуляр лікарських засобів, що додається.

1.3. Положення про регіональний формуляр лікарських засобів, що додається.

1.4. Положення про локальний формуляр лікарських засобів закладу охорони здоров'я, що додається.

1.5. Положення про Центральний формулярний комітет Міністерства охорони здоров'я України, що додається

1.6. Положення про формулярні комітети Міністерства охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, що додається.

1.7. Положення про фармакотерапевтичну комісію закладу охорони здоров'я, що додається.

2. Міністру охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим наказом:

створити при Міністерстві охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, управліннях охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій формулярні комітети Міністерства охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та забезпечити їх функціонування;

забезпечити створення та функціонування в закладах охорони здоров'я державної та комунальної форм власності фармакотерапевтичних комісій закладів охорони здоров'я;

сформувати на основі Державного формуляра лікарських засобів у регіонах та закладах охорони здоров'я відповідно регіональні формуляри лікарських засобів та локальні формуляри лікарських засобів і визначити, що призначення препаратів, які не увійшли до формулярів, здійснюється відповідно до потреб клінічної ситуації та інструкцій для їх медичного застосування.

3. Скасувати наказ МОЗ України від 21.05.2009 № 343 "Про затвердження складу та Положення про Центральний формулярний комітет МОЗ України".

4. Директору Департаменту регуляторної політики у сфері обігу лікарських засобів та продукції в системі охорони здоров'я Константінову Ю.Б.забезпечити в установленому порядку державну реєстрацію цього наказу в Міністерстві юстиції України.

5. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Митника З.М.

6. Директору ДП "Державний фармакологічний центр" МОЗ України Чумаку В.Т.забезпечити необхідні умови для роботи Центрального формулярного комітету МОЗ України.

7. Наказ набирає чинності з дня офіційного опублікування.

Міністр В.М.Князевич


ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ МОЗ України

від 22.07.2009   № 529












МЕТОДИКА

створення формулярів лікарських засобів


1. Загальні положення

1.1. Методика створення формулярів лікарських засобів (далі – Методика) визначає механізм створення ефективної національної формулярної системи в Україні з метою оптимізації використання лікарських засобів у закладах охорони здоров’я для підвищення якості лікування, його уніфікації та економії ресурсів.

1.2. Визначення термінів:

1.2.1. Державний формуляр лікарських засобів (далі - Державний формуляр) - перелік лікарських засобів, зареєстрованих в Україні, що включає ліки з доведеною ефективністю, допустимою безпекою та економічно вигідним використанням;

1.2.2. Локальний формуляр лікарських засобів закладу охорони здоров’я – перелік лікарських засобів з найбільшою доказовою базою щодо їх ефективності,  безпеки  та  економічно  вигідного  використання коштів закладу

охорони здоров’я, що затверджується керівником закладу охорони здоров’я за погодженням з Міністерством охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управліннями охорони здоров'я обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;

1.2.3. Регіональний формуляр лікарських засобів (далі – Регіональний формуляр) – перелік лікарських засобів з найбільшою доказовою базою щодо їх ефективності, безпеки та економічно вигідного використання в даному регіоні, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управліннями охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;

1.2.4. Фармакотерапевтична комісія закладу охорони здоров’я (далі – Комісія) - постійно діючий робочий орган закладу охорони здоров’я, що створюється з метою розробки і постійного оновлення локального формуляра лікарських засобів закладу охорони здоров’я;

1.2.5. Формулярна система – комплекс управлінських методик в охороні здоров’я, що забезпечує застосування раціональних, організаційно та економічно ефективних методів постачання і використання лікарських засобів з метою забезпечення в конкретних умовах високої якості медичної допомоги і оптимального використання наявних ресурсів; інформаційно-економічна доктрина раціонального застосування лікарських засобів. Основний принцип формулярної системи – використання ліків з доведеною ефективністю їх дії при певному патологічному процесі;

1.2.6. Формулярна стаття лікарського засобу – клінічно орієнтована, систематизована інформація про лікарський засіб, призначена для забезпечення його раціонального використання;

1.2.7. Формулярні комітети Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій (далі – Комітети) - постійно діючі робочі органи Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управління охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, що створюються з метою розробки та постійного оновлення Регіонального формуляра, запровадження формулярної системи в закладах охорони здоров’я;

1.2.8. Центральний формулярний комітет МОЗ України (далі – Центральний формулярний комітет) - постійно діючий робочий орган при МОЗ України, що створюється з метою розробки та постійного оновлення Державного формуляра, запровадження формулярної системи, який організовує свою діяльність на базі ДП «Державний фармакологічний центр» МОЗ України;

1.3. Державна формулярна система України впроваджує в медичну практику формуляри 3 рівнів:

  1. 1.3.1. Державний формуляр (у форматі формулярного довідника).

  2. 1.3.2. Регіональний формуляр Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управліннь охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій (у форматі формулярного переліку).

  3. 1.3.3. Локальний формуляр лікарських засобів закладу охорони здоров’я (у форматі формулярного переліку).

2.Функції формулярної системи:

2.1. Медична – визначення та розробка методів раціональної фармакотерапії поширених захворювань.

2.2. Фармакологічна – забезпечення контролю за правильним використанням лікарських засобів та прийняття заходів для попередження та виправлення ятрогенних помилок.

2.3. Соціальна – забезпечення хворих ліками з доведеною клінічною ефективністю.

2.4. Економічна – використання клінічно та економічно найбільш ефективних лікарських засобів.

2.5. Інформаційна – поширення об’єктивної інформації про ефективність та безпечність лікарських засобів.


2.6. Професійно-освітня функція – підвищення компетентності та кваліфікації лікарів різного профілю, провізорів клінічних, провізорів, середнього медичного та фармацевтичного персоналу.

3. Принципи розробки державного формуляра повинні відповідати основним положенням рекомендацій ВООЗ щодо розробки національних формулярів.

2. Порядок створення Державного формуляра

1. Порядок створення Центрального формулярного комітету, визначення цілей, змісту, структури, формату, планування та організація розробки Державного формуляра та формулярної статті.

1.1. Для розробки, перегляду та оновлення Державного формуляра створюється Центральний формулярний комітет. Персональний склад Центрального формулярного комітету затверджується наказом МОЗ України.

1.2. Центральний формулярний комітет:

1.2.1. Вивчає та узагальнює міжнародний досвід функціонування національних формулярів лікарських засобів інших країн, розробляє пропозиції щодо Методики створення формулярів лікарських засобів та подає їх для затвердження до МОЗ України.

1.2.2. Здійснює планування діяльності з опрацювання Державного формуляра, яке визначає, що середній часовий термін, необхідний для створення одного розділу Державного формуляра, – 4 місяці і складається з таких періодів: формування робочої групи – до 2 тижнів; пошук, створення проекту розділу – до 1 місяця; робота над змістом формулярних статей розділу, співставлення з Державним реєстром лікарських засобів на визначену дату розробки Державного формуляра, внесення перехресних посилань між окремими розділами – до 2 місяців; внутрішнє та зовнішнє рецензування – до 1 місяця; громадське обговорення проекту повного тексту розділу – до 1 місяця.

1.2.3. За даними щорічних статистичних звітів МОЗ України проводить аналіз захворюваності, поширеності хвороб та причин смертності в Україні з формуванням переліку хвороб та станів наявності фармакотерапії в лікувальному процесі відповідно до Міжнародної статистичної класифікації хвороб і споріднених проблем охорони здоров’я десятого перегляду (МКХ-10).

2. Центральний формулярний комітет відповідно до структури Державного формуляра формує постійно діючі консультативно-експертні групи з розробки Державного формуляра на базі регулярних консультативно-експертних груп ДП «Державний фармакологічний центр» МОЗ України. Центральний формулярний комітет організовує лекції та семінари для членів консультативно-експертних груп з розробки Державного формуляра з питань перегляду та оновлення Державного формуляра, здійснює координацію їх роботи.

3. До складу консультативно-експертної групи з розробки Державного формуляра залучаються головні позаштатні спеціалісти МОЗ України, співробітники науково-дослідних установ, підпорядкованих МОЗ України та АМН України, інші фахівці галузі.

4. Склад консультативно-експертної групи з розробки Державного формуляра затверджується Центральним формулярним комітетом. Чисельність консультативно – експертної групи з розробки  Державного  формуляра   становить


5 – 15 осіб залежно від передбачуваного  обсягу розділу. Очолює консультативно-експертну групу з розробки Державного формуляра голова.

5. Консультативно-експертна група з розробки Державного формуляра здійснює:

5.1. Розробку структури розділу Державного формуляра, а також відбір лікарських засобів за міжнародною непатентованою назвою відповідно до критеріїв відбору лікарських засобів до Державного формуляра, передбачених підпунктом 5.5 пункту 5 цієї Методики, відповідно до таблиці обґрунтування вибору лікарських засобів до Державного формуляра, зразок якої наведено в додатку 1.

5.2. Щорічний перегляд та оновлення Державного формуляра, аналіз пропозицій та зауважень та прийняття вмотивованих рішень стосовно структури розділу та переліку лікарських засобів для включення/виключення до/з Державного формуляра.

5.3. Звітування перед Центральним формулярним комітетом щодо розробки розділу Державного формуляра у формі висновку консультативно-експертної групи з розробки Державного формуляра щодо структури розділу Державного формуляра та переліку лікарських засобів, рекомендованих для включення до нього, зразок якого наведено у додатку 2.

5.4. Інформаційним джерелом для розробки Державного формуляра є Державний реєстр лікарських засобів, розроблений відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31.03.2004 № 411 «Про затвердження Положення  про Державний реєстр лікарських засобів».

6. Критеріями відбору лікарських засобів до Державного формуляра є:

6.1. Наявність державної реєстрації лікарського засобу в Україні.

6.2. Наявність підтвердження високої ефективності (статистично підтверджені дані) та допустимої безпеки медичного застосування лікарського засобу відповідно до Порядку здійснення нагляду за побічними реакціями лікарських засобів, дозволених до медичного застосування, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров'я України від 27.12.2006 № 898, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2007 за № 73/13340.

7. Під час відбору лікарських засобів для включення до Державного формуляра консультативно-експертні групи здійснюють пошук даних у джерелах наукової інформації:

7.1. Первинні літературні джерела включають оригінальні журнальні статті і раніше не опубліковані дослідження (оригінальна стаття містить найповнішу інформацію про дослідження).

7.2. Вторинні літературні джерела містять скорочені огляди статей, що забезпечується їх індексацією та реферуванням (дані інформаційних бюлетенів, електронних баз даних).

7.3. Третинні літературні джерела представлені фаховими довідниками (підручниками).

8. Консультативно - експертні групи з розробки Державного формуляра здійснюють пошук доказів ефективності лікарських засобів у третинних джерелах, серед яких обов’язковими є:


8.1. Клінічні настанови, медичні стандарти, уніфіковані клінічні протоколи медичної допомоги, що затверджені наказами МОЗ України.

8.2. Бази міжнародних клінічних настанов щодо розроблення статистичних даних стовно ефективності та безпеки лікарських засобів.

8.3. Формуляр ВООЗ та національні формуляри лікарських засобів інших країн.  

9. Лікарські засоби, які рекомендовані до застосування джерелами, вказаними у пункті 6 Методики, мають пріоритет щодо включення до Державного формуляра у порівнянні з лікарським засобами, що не рекомендовані зазначеними джерелами.

10. Для отримання доказів ефективності лікарських засобів, що не рекомендовані джерелами, вказаними у пункті 6 Методики, проводиться пошук у первинних та вторинних літературних джерелах.

11. При створенні Державного формуляра необхідно використовувати  результати первинних досліджень лише з рівнем доведеності в діапазоні від 1++ до 2+ та положень клінічних настанов силою А, В, С за умови, що вони не мають розбіжностей з інструкцією для медичного застосування лікарського засобу, що зареєстрований в Україні.

12. В разі відсутності доказів щодо окремих важливих клінічних питань такі положення позначають значком ▼ як “Рекомендована краща практика з клінічного досвіду розробників клінічних настанов”. Подібні положення слід розглядати тільки у разі крайньої потреби за відсутності доказів.

13. Результати пошуків, визначених у пунктах 6, 8, 9, 10 Методики, оформляються у вигляді таблиці обґрунтування вибору лікарських засобів до Державного формуляра, зразок якої наведено у додатку 1.

14. Згідно з переліком міжнародних непатентованих назв лікарських засобів, рекомендованих для включення до розділу Державного формуляра, розробляються формулярні статті лікарських засобів відповідно до Положення про Державний формуляр лікарських засобів та Методики створення формулярів лікарських засобів , що затверджуються наказом МОЗ України.

15. Вимоги до формулярної статті лікарського засобу:

15.1. Джерелом наповнення формулярної статті є інструкція для медичного застосуваня оригінального або вперше зареєстрованого в Україні генеричного лікарського засобу.

15.2. У рубриці «Міжнародна непатентована назва» вказується повна назва українською та англійською мовами; поряд з міжнародною непатентовано назвою проставляються додаткові позначки (індекси):

* – лікарський засіб включено до Національного переліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення;

** – лікарський засіб включено до Переліку лікарських засобів, дозволених до застосування в Україні, які відпускаються без рецептів з аптек та їх структурних підрозділів;

15.3. У рубриці «Фармакотерапевтична група» спочатку вказується код лікарського засобу відповідно до останньої актуальної анатомо-терапевтично-хімічної класифікації ВООЗ   (International Nonproprietary Names (INN) for Pharmaceutical Substances, WHO, Geneva, 2002, WHO Drug information, Recommended INN list. Proposed INN list), потім - групова належність.

15.4. У рубриці «Основна фармакотерапевтична дія» інформація вказується  відповідно до рубрики «Фармакологічні властивості» інструкцій для медичного застосування  всіх лікарських форм лікарських засобів з однаковою міжнародною непатентованою назвою, що включені до Державного формуляра.

15.5. У рубриці «Показання для застосування лікарського засобу» інформація вказується відповідно до рубрики «Показання для застосування» інструкцій для медичного застосування всіх лікарських форм лікарських засобів з однаковою міжнародною непатентованою назвою, що включені до Державного формуляра.

15.6. У рубриці «Спосіб застосування та дози лікарського засобу» інформація вказується стисло відповідно до рубрики «Спосіб застосування та дози» інструкцій для медичного застосування всіх лікарських форм лікарських засобів з однаковою міжнародною непатентованою назвою, що включені до Державного формуляра.  

15.7. У рубриці «Побічна дія та ускладнення при застосуванні лікарського засобу» інформація вказується стисло відповідно до рубрики «Побічна дія» інструкцій для медичного застосування  всіх лікарських форм лікарських засобів з однаковою міжнародною непатентованою назвою, що включені до Державного формуляра.

15.8. У рубриці «Протипоказання до застосування лікарського засобу» інформація вказується відповідно до рубрики «Протипоказання» інструкцій для медичного застосування  всіх лікарських форм лікарських засобів з однаковою міжнародною непатентованою назвою, що включені до Державного формуляра.

15.9. У рубриці «Форми випуску лікарського засобу» вказуються лікарські форми, дози, первинна упаковка всіх зареєстрованих в Україні лікарських засобів з однаковою міжнародною непатентованою назвою, що включені до Державного формуляра.

15.10. У рубриці «Торгова назва» вказуються всі зареєстровані в Україні лікарські засоби в усіх лікарських формах з однаковою міжнародною непатентованою назвою, що включені до Державного формуляра. Всі торгові назви розділяються на дві підгрупи: перша – лікарські засоби вітчизняного виробництва, друга -  лікарські засоби іноземного виробництва. В кожній підгрупі торгові назви вказуються в алфавітному порядку.

16. За результатами розробки розділу Державного формуляра консультативно-експертна група з розробки Державного формуляра надає до Центрального формулярного комітету:

16.1. Таблицю обґрунтування вибору лікарських засобів до Державного формуляра.

16.2. Висновок консультативно-експертної групи з розробки Державного формуляра щодо структури розділу Державного формуляра та переліку лікарських засобів, рекомендованих для включення до нього. Зазначений висновок підписують усі члени консультативно-експертної групи з розробки Державного формуляра.

16.3. Проект структури розділу Державного формуляра за необхідності з коментарями консультативно-експертної групи з розробки Державного формуляра, підписаний головою.

17. Формою роботи консультативно-експертної групи з розробки Державного формуляра є засідання. Засідання проводяться не менше одного разу на місяць за участю в засіданні більше 2/3 членів консультативно-експертної групи з розробки Державного формуляра.

18. Рішення консультативно-експертної групи з розробки Державного формуляра  приймається відкритим голосуванням простою більшістю голосів членів консультативно-експертної групи з розробки Державного формуляра, присутніх на засіданні. При рівній кількості голосів голос голови є ухвальним. Рішення консультативно-експертної групи з розробки Державного формуляра оформляється протоколом, який підписує його голова.

19. Порядок формування проекту Державного формуляра:

19.1. Центральний формулярний комітет приймає рішення щодо внесення лікарських засобів до Державного формуляра на основі висновку  консультативно-експертної групи з розробки Державного формуляра щодо структури розділу Державного формуляра та переліку лікарських засобів, рекомендованих для включення до нього.

19.2. Структура розділу та перелік міжнародних непатентованих назв лікарських засобів, рекомендованих для включення до розділу Державного формуляра, розглядаються та затверджуються на засіданні Центрального формулярного комітету відповідно до процедури, визначеної Положенням про Центральний формулярний комітет МОЗ України, затвердженим наказом МОЗ України.

20. Порядок проведення внутрішнього та зовнішнього рецензування, громадського обговорення проекту Державного формуляра:

20.1. Внутрішнє рецензування забезпечується шляхом розгляду та затвердження розділів Державного формуляра на Науково-експертній раді ДП «Державний фармакологічний центр» МОЗ України.

20.2. Зовнішнє рецензування здійснюється незалежними рецензентами, які не входять до складу консультативно-експертних груп з розробки Державного формуляра. До зовнішнього рецензування залучають не менше 3-х незалежних рецензентів.

20.3. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15.10.2004 № 1378 «Деякі питання щодо забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики», з метою проведення громадського обговорення Державного формуляра електронна версія його проекту розміщається на сайтах МОЗ України (www.moz.gov.ua) та ДП «Державний фармакологічний центр» МОЗ України (www.pharma-center.kiev.ua) протягом 1 місяця. Допускається публікація проекту Державного формуляра у засобах масової інформації.

20.4. Зауваження і пропозиції за результатами громадського обговорення приймаються у письмовій формі електронною поштою, а також засобами поштового зв’язку, систематизуються і обговорюються на засіданнях консультативно-експертних груп з розробки Державного формуляра та Центрального формулярного комітету. Кожна пропозиція повинна бути



розглянута з висвітленням змін, внесених до Державного формуляра за результатами обговорення, або причин, за яких було відмовлено у внесенні змін.

21. Порядок поширення Державного формуляра:

21.1. Державний формуляр підлягає розповсюдженню в електронній та паперовій версії у повноформатному вигляді тексту, а також у вигляді окремих розділів.

21.2. Електронна версія Державного формуляра розміщується для вільного доступу на сайтах МОЗ України (www.moz.gov.ua) та ДП «Державний фармакологічний центр» МОЗ України (www.pharma-center.kiev.ua).

22. Державний формуляр використовується в закладах охорони здоров’я державної або комунальної форми власності.

23. На основі Державного формуляра відповідно до Положення про регіональний формуляр лікарських засобів, затвердженого наказом МОЗ України від 22.07.2009 № 529 “Про створення формулярної системи забезпечення лікарськими засобами закладів охорони здоров’я”, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.10.2009 за № 1005/17021, та Положення про локальний формуляр лікарських засобів закладу охорони здоров’я, затвердженого наказом МОЗ України від 22.07.2009 № 529 “Про створення формулярної системи забезпечення лікарськими засобами закладів охорони здоров’я, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.10.2009 за № 1006/17022, Комітети розробляють Регіональні формуляри. На основі Регіональних формулярів фармакотерапевтичні комісії закладів охорони здоров’я розробляють локальні формуляри лікарських засобів закладів охорони здоров’я.

24. Державний формуляр переглядається та оновлюється відповідно до рішення МОЗ України, яке оформляється відповідним наказом. Перегляд та оновлення Державного формуляра відбувається не менше одного разу на рік.

25. Порядок перегляду Державного формуляра:

25.1. Визначення розділів Державного формуляра, структури яких потребують змін.

25.2. Здійснення Центральним формулярним комітетом планування та організація процесу перегляду всіх розділів Державного формуляра відповідно до підпункту 1.2 пункту 1 глави 2 Методики.

25.3. Здійснення консультативно-експертними групами з розробки Державного формуляра розробки проектів усіх розділів Державного формуляра відповідно до пункту 19 глави 2 Методики.

25.4. Формуванння проекту оновленого Державного формуляра відповідно до пункту 5 глави 2 Методики.

25.5. Проведення внутрішнього та зовнішнього рецензування, громадського обговорення проекту оновленого Державного формуляра відповідно до пункту 20 глави 2 Методики.






25.6. Поширення оновленого Державного формуляра та його впровадження для перегляду та оновлення відповідно регіональних формулярів та локальних формулярів лікарських засобів закладів охорони здоров’я відповідно до пунктів 21, 22, 23 Методики.


Директор Департаменту  
регуляторної політики
у сфері обігу лікарських засобів
та продукції в системі охорони здоров’я



                Ю.Б. Константінов




Додаток 2
до Методики створення формулярів лікарських засобів



Висновок

консультативно-експертної групи з розробки Державного формуляра

щодо структури розділу Державного формуляра та переліку лікарських засобів, рекомендованих для включення до нього




Назва розділу


Склад консультативно-експертної групи
(прізвище,ім’я, по батькові, вченйи ступінь, посада)



Структура розділу
(до рівня непатентованої назви лікарського засобу)


Загальна кількість міжнародних непатентованих назв лікарських засобів


Джерела інформації





Голова консультативно-експертної групи
(підпис)

(прізвище, ім’я, по батькові,
вчений ступінь, посада)


Члени консультативно-експертної групи
(підпис)

(прізвище, ім’я, по батькові,
вчений ступінь, посада)








Додаток 1
до Методики створення формулярів лікарських засобів


Таблиця обґрунтування вибору лікарських засобів

до Державного формуляра


№ з/п Міжнародна непатентована назва лікарського засобу відповідно до Державного реєстру
лікарських засобів
Наявність у міжнародних/зарубіжних клінічних настановах рекомендацій щодо застосування лікарського засобу з обов’язковою вказівкою рівня градації доказів та сили рекомендацій Наявність лікарського засобу у формулярі-прототипі, що розроблений за принципами доказової медицини
(можливо декілька)
Наявність рекомендації щодо застосування лікарського засобу у клінічних настановах, медичних стандартах, уніфікованих клінічних протоколах медичної допомоги, що затверджені наказами МОЗ України (продовжити за потреби)
МНН
(українською мовою)
INN
(англійською мовою)
SIGN NICE Інші бази WHO Model Formulary British National Formulary № наказу МОЗ України № наказу МОЗ України № наказу МОЗ України



























































Голова консультативно-експертної групи
(підпис)


(прізвище, ім’я, по батькові,
вчений ступінь, посада)








ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерства охорони
здоров’я України
________   № __________












ПОЛОЖЕННЯ

про Державний формуляр лікарських засобів


1. Загальні положення

1. Державний формуляр лікарських засобів (далі - Державний формуляр) це перелік лікарських засобів, зареєстрованих в Україні, що включає ліки з доведеною ефективністю, допустимою безпекою та економічно вигідним використанням.  

2.  Це Положення розроблено відповідно до рекомендацій Всесвітньої організації охорони здоров’я  (How to Develop a National Formulary Based on the WHO Model Formulary - A Practical Guide (WHO; 2004; 45 pages).

3. Положення встановлює вимоги до структури, змісту, розробки, перегляду та оновлення Державного формуляра як основи регіональних формулярів лікарських засобів та локальних формулярів лікарських засобів закладів охорони здоров’я.

4. Державний формуляр затверджується наказом МОЗ України.


2. Функції Державного формуляра

1. Державний формуляр співвідноситься з медичними стандартами, уніфікованими клінічними протоколами медичної допомоги, що затверджені наказами МОЗ України, в частині фармакотерапії.

2. Державний формуляр спрямований на:

2.1. Забезпечення системи охорони здоров’я України об’єктивною інформацією про лікарські засоби з метою протидії упередженому їх поширенню.

2.2. Усунення небезпечних, неефективних в даній клінічній ситуації лікарських засобів шляхом ідентифікації ефективних та безпечних ліків.

3. Державний формуляр сприяє:

3.1. Використанню безпечних, ефективних та якісних лікарських засобів,

економічно доцільному використанню коштів та покращенню доступу до основних лікарських засобів.

3.2. Плануванню і координації національних пріоритетів галузі щодо забезпечення належного рівня медичної допомоги населенню.

3. Структура та зміст Державного формуляра

1. Державний формуляр розробляється та впроваджується у форматі формулярного довідника лікарських засобів.

2. Структура Державного формуляра представлена напрямами медицини з переважним застосуванням у лікувальному процесі фармакотерапії, а також надає можливість використання включених лікарських засобів фахівцями різних спеціальностей. Державний формуляр складається з таких розділів:

2.1. Невідкладна допомога при гострих отруєннях.

2.2. Кардіологія. Лікарські засоби.

2.3. Гастроентерологія. Лікарські засоби.

2.4. Пульмонологія. Лікарські засоби, що застосовуються при обструктивних захворюваннях дихальних шляхів.

2.5. Психіатрія. Наркологія. Лікарські засоби.

2.6. Неврологія. Лікарські засоби.

2.7. Ендокринологія. Лікарські засоби.

2.8. Ревматологія. Лікарські засоби.

2.9. Дерматовенерологія. Лікарські засоби.

2.10. Анестезіологія та реаніматологія. Лікарські засоби.

2.11. Акушерство та гінекологія. Лікарські засоби.

2.12. Урологія, андрологія, сексопатологія та нефрологія. Лікарські засоби.

2.13. Гематологія. Лікарські засоби.

2.14. Неонатологія. Лікарські засоби.

2.15. Офтальмологія. Лікарські засоби.

2.16. Оториноларингологія. Лікарські засоби.

2.17. Протимікробні та антигельмінтні засоби.

2.18. Імуномодулятори та протиалергічні засоби.

2.19. Лікарські засоби для лікування злоякісних новоутворень.

2.20. Додаток 1. Правила виписування рецептів та вимог – замовлень на лікарські засоби і вироби медичного призначення (наказ МОЗ України від 19.07.2005 № 360 “Про затвердження Правил виписування рецептів та вимог-замовлень на лікарські засоби і вироби медичного призначення, Порядку відпуску лікарських засобів і виробів медичного призначення з аптек та їх структурних підрозділів, Інструкції про порядок зберігання, обліку та знищення рецептурних бланків та вимог-замовлень”, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 20.07.2005 за № 782/11062).

2.21. Додаток 2. Взаємодія лікарських засобів.

2.22. Додаток 3. Особливості застосування  лікарських засобів у жінок у період вагітності  та в період лактації.

2.23. Додаток 4. Особливості застосування лікарських засобів при недостатності функції внутрішніх органів (печінки, нирок, серцево-судинної і дихальної систем).

2.24. Додаток 5. Особливості застосування і обмеження у дітей та осіб похилого та літнього віку.

2.25. Додаток 6. Попереджувальна інформація, скерована на медичний персонал та пацієнта, щодо медичного застосування лікарських засобів.

2.26. Додаток 7. Післяреєстраційний нагляд за побічними реакціями та відсутністю ефективності лікарських засобів. Додаток містить відривні чисті бланки „Карти-повідомлення про побічну реакцію чи відсутність ефективності лікарського засобу при медичному застосуванні” (форма № 137/о, наведена у додатку 1 до наказу МОЗ України від 27.12.2006 № 898 “Про затвердження Порядку здійснення нагляду за побічними реакціями лікарських засобів, дозволених до медичного застосування”, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2007 за № 73/13340).  

2.27. Додаток 8. Формуляр лікарських засобів для надання паліативної та хоспісної допомоги.

3. Лікарські засоби у Державному формулярі вказуються за міжнародними непатентованими назвами відповідно до останньої актуальної анатомотерапевтично-хімічної класифікації ВООЗ (International Nonproprietary Names (INN) for Pharmaceutical Substances, WHO, Geneva, 2002, WHO Drug information, Recommended INN list. Proposed INN list).

4. Інформація про лікарський засіб у Державному формулярі подається у форматі формулярної статті - клінічно орієнтованої, систематизованої відповідно до пункту 13 Методики створення формулярів лікарських засобів, що затверджується наказом МОЗ України. Зміст формулярної статті лікарського засобу, включеного до Державного формуляра, містить такі рубрики:

4.1. Міжнародна непатентована назва лікарського засобу.

4.2. Фармакотерапевтична група лікарського засобу.

4.3. Основна фармакотерапевтична дія лікарського засобу.

4.4. Показання для застосування лікарського засобу.

4.5. Спосіб застосування та дози лікарського засобу.

4.6. Побічна дія та ускладнення при застосуванні лікарського засобу.

4.7. Протипоказання до застосування лікарського засобу.

4.8. Форми випуску лікарського засобу.

4.9. Торгова назва (всі зареєстровані в Україні на час укладання Державного формуляра торгові назви аналогічних лікарських засобів в алфавітному порядку).



Директор Департаменту  
регуляторної політики
у сфері обігу лікарських засобів
та продукції в системі охорони здоров’я




                 Ю.Б. Константінов







ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерства охорони
здоров’я України
________   № __________










ПОЛОЖЕННЯ

про регіональний формуляр лікарських засобів

  1. Положення  про регіональний формуляр лікарських засобів (далі – Регіональний формуляр) застосовується при призначенні, розподіленні, закупівлі та прийомі лікарських засобів у закладах державної та комунальної власності.

  2. Основою Регіонального формуляра є Державний формуляр лікарських засобів.

  3. Регіональний формуляр - перелік лікарських засобів з найбільшою доказовою базою щодо їх ефективності, безпеки та економічно вигідного використання в даному регіоні, затверджений відповідно наказом Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управліннями охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

  4. Лікарські засоби, не включені до Регіонального формуляра, призначаються хворим відповідно до чинного законодавства.  

  5. Регіональний формуляр розробляється Формулярним комітетом Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управління охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій (далі – Формулярний комітет) на основі Державного формуляра лікарських засобів у вигляді міжнародних непатентованих назв лікарських засобів з врахуванням чинних галузевих стандартів та протоколів медичної допомоги та наявних ресурсів.

  6. Регіональний формуляр складається з міжнародних непатентованих назв за фармакотерапевтичними групами, визначеними у Державному формулярі лікарських засобів.

7. Порядок розгляду фармакотерапевтичних груп і окремих лікарських засобів щодо включення/виключення до/з Регіонального формуляра складається з таких етапів:

7.1. Аналіз статистичних даних про поширеність захворювань у регіоні обслуговування.

7.2. Аналіз чинних документів зі стандартизації медичної допомоги (медичних стандартів, уніфікованих клінічних протоколів медичної допомоги).

7.3. Аналіз попередньої діяльності закладів охорони здоров’я державної або комунальної форми власності, які функціонують у даному регіоні, результатів лікування в цих закладах.

7.4. Аналіз інформації про безпеку лікарських засобів, отриманої методом спонтанних повідомлень із закладів охорони здоров’я державної або комунальної форми власності, які функціонують у даному регіоні.

7.5. Аналіз результатів моніторингу ефективності та безпеки лікарських засобів у стаціонарах закладів охорони здоров’я державної або комунальної форми власності, які функціонують у даному регіоні.

7.6. Співставлення результатів аналізів, визначених підпунктами 7.1 - 7.5 пункту 7 цього Положення, та обґрунтування включення кожного з лікарських засобів до Регіонального формуляра.

7.7. Оприлюднення проекту Регіонального формуляра, отримання і аналіз коментарів від фахівців у сфері охорони здоров’я, пацієнтів та інших зацікавлених осіб у регіоні обслуговування.

7.8. Аналіз пропозицій та зауважень стосовно переліку лікарських засобів проводиться на основі заявки щодо включення/виключення лікарського засобу до/з Регіонального формуляра (далі – Заявка), форма якої наведена у додатку, та завершується прийняттям Формулярним комітетом умотивованого рішення.

8. Порядок подання та розгляду Заявки:

8.1. Заявка заповнюється лікарем будь-якого закладу охорони здоров’я державної або комунальної форми власності, які функціонують у даному регіоні, відповідно до наявної інформації про ефективність та безпечність лікарського засобу та з врахуванням потреби у ньому відповідно до структури захворюваності у даному регіоні.

8.2. Заявка розглядається відповідним Формулярним комітетом. Термін розгляду Заявки – 1 місяць з дня її подання.

8.3. Рішення щодо включення/виключення лікарського засобу до/з Регіонального формуляра приймається відповідно до пункту 8 Положення про формулярні комітети Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управління охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, затвердженого наказом МОЗ України від 22.07.2009 № 529 «Про створення формулярної системи забезпечення лікарськими засобами закладів охорони здоров’я», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.10.2009 за № 1008/17024 .

8.4. Про результати розгляду Заявки Формулярний комітет інформує заявника листом, що містить копію Заявки з заповненим висновком.

9. Кожний випуск Регіонального формуляра затверджується наказом Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управлінь охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.




10. Перегляд та оновлення Регіонального формуляра здійснюються відповідним Формулярним комітетом за потреби, але не рідше ніж один раз на рік.




Директор Департаменту  
регуляторної політики
у сфері обігу лікарських засобів
та продукції в системі охорони здоров’я



                Ю.Б. Константінов



Додаток
до Положення
про регіональний  формуляр
лікарських засобів


Голові Формулярного комітету
___________________________
(прізвище, ім’я, по батькові)

Заявка щодо включення/виключення

лікарського засобу до/з Регіонального формуляра

(Заповнюється лікарем)


1. Назва лікарського засобу:

1.1. Торгова назва  лікарського засобу__________________________

1.2. Міжнародна непатентована назва  лікарського засобу _______________


2. Лікарська форма і дозування ____________________________________


3. Показання для медичного застосування

____________________________________________________________________________________________________________________________________

(продовжити, скільки потрібно)


4. Заява про наявність фінансових або інших інтересів щодо заявленого лікарського засобу

______________________________________________________________________________________________________________________________


5. Заявка подана

_______________________________________________________________

(заклад охорони здоров’я, відділення, лікар – П.І.Б.)


             (дата)                    (підпис)


6. Висновок Формулярного комітету Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій (фармакотерапевтичної комісії закладу охорони здоров’я)

_____________________________________________________________________________________________________________________________

(дата)                            

Голова Формулярного комітету
(підпис)

(прізвище, ім’я,
по батькові, посада)




ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерства охорони
здоров’я України
________   № __________












ПОЛОЖЕННЯ

про локальний формуляр лікарських засобів

закладу охорони здоров’я

  1. Положення про локальний формуляр лікарських засобів закладу охорони здоров’я застосовується при призначенні, розподіленні, закупівлі та прийомі лікарських засобів у закладах охорони здоров’я державної та комунальної власності.

  2. Основою локального формуляра лікарських засобів закладу охорони здоров’я (далі – Локальний формуляр) є Державний формуляр лікарських засобів.

  3. Локальний формуляр – перелік лікарських засобів з найбільшою доказовою базою щодо їх ефективності, безпеки та економічно вигідного використання коштів закладу охорони здоров’я, що затверджується керівником закладу охорони здоров’я за погодженням з Міністерством охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управліннями охорони здоров'я обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

  4. Лікарські засоби, не включені до Локального формуляра, призначаються хворим відповідно до чинного законодавства.

  5. Порядок розробки Локального формуляра:

5.1. Локальний формуляр розробляється фармакотерапевтичною комісією закладу охорони здоров’я на основі регіонального формуляра лікарських засобів, протоколів медичної допомоги.

5.2. Локальний формуляр складається з міжнародних непатентованих назв за фармакотерапевтичними групами, визначеними у Державному формулярі лікарських засобів. До складу Локального формуляра входить також алфавітний покажчик лікарських засобів за міжнародними непатентованими назвами з відповідним зазначенням торгових назв, визначених за результатами закупівлі.



6. Порядок розгляду фармакотерапевтичних груп і окремих лікарських засобів щодо включення/виключення до/з Локального формуляра складається з таких етапів:

6.1. Аналіз статистичних даних про поширеність захворювань у регіоні обслуговування та виписаних зі стаціонару за нозологічними формами.

6.2. Аналіз чинних документів зі стандартизації медичної допомоги (стандартів та клінічних протоколів надання медичної допомоги).

6.3. Аналіз попередньої діяльності закладу охорони здоров’я, результатів лікування.

6.4. Аналіз інформації про безпеку лікарських засобів, отриманої методом спонтанних повідомлень в даному закладі охорони здоров’я державної або комунальної форми власності.

6.5. Аналіз результатів моніторингу ефективності та безпеки лікарських засобів у стаціонарі, отриманих методом спонтанних повідомлень в даному закладі охорони здоров’я державної або комунальної форми власності.

6.6. Співставлення результатів аналізів, визначених підпунктами 6.1 – 6.5 пункту 6 цього Положення, та обґрунтування включення кожного з лікарських засобів до Локального формуляра.

6.7. Оприлюднення проекту Локального формуляра, отримання і аналіз коментарів від фахівців у сфері охорони здоров’я, пацієнтів та інших зацікавлених осіб у регіоні обслуговування.

6.8. Аналіз пропозицій та зауважень стосовно переліку лікарських засобів проводиться на основі заявки щодо включення/виключення лікарського засобу до/з Локального формуляра (далі – Заявка), форма якої наведена у додатку, та завершується прийняттям фармакотерапевтичною комісією закладу охорони здоров’я умотивованого рішення.

7. Порядок подання та розгляду Заявки:

7.1. Заявка заповнюється лікарем даного закладу охорони здоров’я державної або комунальної форми власності відповідно до наявної інформації про ефективність та безпечність лікарських засобів та з врахуванням потреби у ньому відповідно до структури захворюваності у даному закладі охорони здоров’я.

7.2. Заявка розглядається фармакотерапевтичною комісією закладу охорони здоров’я. Термін розгляду Заявки – 1 місяць з дня її подання.

7.3. Рішення щодо включення/виключення лікарського засобу до/з Локального формуляра приймається відповідно до процедури, визначеної пунктом 7 Положення про фармакотерапевтичну комісію закладу охорони здоров’я, затвердженого наказом МОЗ України від 22.07.2009 № 529 «Про створення формулярної системи забезпечення лікарськими засобами закладів охорони здоров’я», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.10.2009 за № 1009/17025.

7.4. Про результати розгляду Заявки фармакотерапевтична комісія інформує заявника листом, що містить копію Заявки із заповненим висновком.

8. Кожний випуск Локального формуляра затверджується наказом головного лікаря закладу охорони здоров’я.


9. Перегляд Локального формуляра здійснюється за потреби, але не рідше ніж один раз на рік.


Директор Департаменту  
регуляторної політики
у сфері обігу лікарських засобів
та продукції в системі охорони здоров’я




                Ю.Б. Константінов



Додаток
до Положення
про локальний формуляр лікарських засобів  закладу охорони здоров’я


Голові фармакотерапевтичної комісії
___________________________
(прізвище, ім’я, по батькові)

Заявка щодо включення/виключення

лікарського засобу до/з Локального формуляра

(Заповнюється лікарем)


1. Назва лікарського засобу:

1.1. Торгова назва  лікарського засобу__________________________

1.2. Міжнародна непатентована назва  лікарського засобу _______________


2. Лікарська форма і дозування ____________________________________


3. Показання для медичного застосування

____________________________________________________________________________________________________________________________________

(продовжити, скільки потрібно)


4. Заява про наявність фінансових або інших інтересів щодо заявленого лікарського засобу

______________________________________________________________________________________________________________________________


5. Заявка подана

_______________________________________________________________

(заклад охорони здоров’я, відділення, лікар – П.І.Б.)


             (дата)                    (підпис)


6. Висновок фармакотерапевтичної комісії закладу охорони здоров’я _____________________________________________________________________________________________________________________________

(дата)                            


Голова фармакотерапевтичної комісії
(підпис)

(прізвище, ім’я,
по батькові, посада)





ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерства охорони
здоров’я України
________   № __________












ПОЛОЖЕННЯ

про Центральний формулярний комітет

Міністерства охорони здоров’я України


1. Загальні положення


1. Центральний формулярний комітет Міністерства охорони здоров’я України (далі – Центральний формулярний комітет) є постійно діючим робочим органом при МОЗ України на базі ДП «Державний фармакологічний центр» МОЗ України.

2. Основними завданнями Центрального формулярного комітету є:

2.1. Створення концептуальних принципів перегляду та оновлення Державного формуляра лікарських засобів (далі – Державний формуляр).

2.2. Науково-методичне забезпечення впровадження та супроводу Державного формуляра як інструменту функціонування формулярної системи.

2.3. Створення, впровадження та супровід методологічних основ роботи фармакотерапевтичних комісій закладів охорони здоров'я.

2.4. Створення системи моніторингу раціонального застосування лікарських засобів у клінічних настановах, медичних стандартах, уніфікованих клінічних протоколах медичної допомоги.

2.5. Координація роботи та науково-методичне керівництво формулярними комітетами МОЗ Автономної Республіки Крим, управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.


2. Права та обов'язки Центрального формулярного комітету

1. Подання до МОЗ України пропозицій щодо змісту, структури, визначення критеріїв оцінки лікарських засобів щодо рекомендації їх для включення (виключення) до Державного формуляра.


2. Розробка, перегляд та оновлення Державного формуляра.

3. Розробка методологічних основ створення формулярів всіх рівнів (регіональних формулярів лікарських засобів, локальних формулярів лікарських засобів закладів охорони здоров'я).

4. Планування та розробка програм моніторингу та оцінки застосування лікарських засобів для забезпечення їх раціонального використання, необхідного інформаційного забезпечення щодо їх ефективності.

5. Надання допомоги в розробці цільових медико-фармацевтичних освітніх програм підвищення професійної кваліфікації медичних працівників з питань використання лікарських засобів.


3. Формування складу Центрального формулярного комітету

та порядок його роботи


1. Центральний формулярний комітет здійснює свою діяльність на базі ДП «Державний фармакологічний центр» МОЗ України.

2. Склад Центрального формулярного комітету за погодженням директора Департаменту регуляторної політики у сфері обігу лікарських засобів та продукції в системі охорони здоров'я МОЗ України затверджується наказом МОЗ України. У своїй роботі Центральний формулярний комітет підзвітний заступнику Міністра охорони здоров'я України відповідно до розподілу функціональних обов’язків.

3. Роботу Центрального формулярного комітету очолює президія Центрального формулярного комітету (далі - Президія). Поточну діяльність очолює голова Центрального формулярного комітету (далі - Голова).

4. Організація роботи Центрального формулярного комітету включає:

4.1. Формування складу Центрального формулярного комітету.

4.2. Планування та проведення засідань Президії та Центрального формулярного комітету, інформування членів Центрального формулярного комітету про засідання, вимоги до кворуму.

4.3. Планування та проведення засідань профільних робочих груп, інформування їх членів про засідання, вимоги до кворуму.

4.4. Розробку пропозицій для затвердження МОЗ України щодо:

4.4.1 визначення критеріїв внесення лікарського засобу до Державного формуляра;

4.4.2 порядку перегляду та оновлення Державного формуляра;

4.4.3 визначення процесу рецензування та громадського обговорення Державного формуляра або окремих його розділів;

4.4.4 визначення порядку обговорення та мотивованого схвалення/відхилення пропозицій та зауважень щодо включення (виключення) лікарського засобу до/з Державного формуляра.

5. Формою роботи Центрального формулярного комітету є засідання. Засідання проводяться не рідше одного разу на місяць, а засідання Президії - не рідше 1 разу на квартал.

6. Рішення Центрального формулярного комітету вважаються правомочними, якщо в засіданні Центрального формулярного комітету брали участь більше ніж дві третини членів Центрального формулярного комітету.

7. У засіданнях Центрального формулярного комітету можуть брати участь головні позаштатні спеціалісти МОЗ України, провідні фахівці науково-дослідних установ, підпорядкованих МОЗ України та Академії медичних наук України, що запрошені з ініціативи Центрального формулярного комітету. Запрошені не беруть участі в голосуванні.

8. Рішення Центрального формулярного комітету приймається відкритим голосуванням простою більшістю голосів членів, присутніх на засіданні. При рівній кількості голосів голос Голови є ухвальним.

9. Засідання Центрального формулярного комітету протоколюються секретарем. Протокол засідання підписують Голова та секретар.

10. Президія здійснює стратегічне планування роботи Центрального формулярного комітету відповідно до завдань вітчизняної системи охорони здоров’я.

11. Центральний формулярний комітет зберігає всі матеріали, що стосуються роботи з підготовки чергового випуску Державного формуляра, протягом не менше 3 років після офіційної публікації остаточної версії наступного випуску, а потім передає до архіву ДП «Державний фармакологічний центр» МОЗ України.

12. Центральний формулярний комітет під час виконання покладених на нього завдань залучає до роботи головних позаштатних спеціалістів МОЗ України, провідних фахівців галузі, а також науково-дослідні установи, підпорядковані МОЗ України та Академії медичних наук України (за згодою).

13. Матеріально-технічне забезпечення діяльності Центрального формулярного комітету здійснює ДП «Державний фармакологічний центр» МОЗ України.




Директор Департаменту регуляторної  
політики у сфері обігу лікарських
засобів та продукції в системі
охорони здоров'я




              Константінов Ю.Б.






ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерства охорони
здоров’я України
________   № __________











Положення

про формулярні комітети Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій


1. Загальні положення

1. Формулярні комітети Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій (далі – Комітети) створюються з метою розробки і постійного оновлення регіональних формулярів лікарських засобів, запровадження формулярної системи в закладах охорони здоров’я.

2. Комітет у своїй роботі керується чинним законодавством України, у тому числі нормативно-правовими актами Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

3. Комітет здійснює свою діяльність на громадських засадах.


2.  Завдання Комітетів

1. Розробка у встановленому порядку регіональних формулярів лікарських засобів.

2. Розробка і надання пропозицій МОЗ України, Міністерству охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управлінням охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій щодо покращення використання лікарських засобів у закладах охорони здоров’я.

3. Підготовка заходів з оптимізації забезпечення населення лікарськими засобами.

4. Організація перегляду та оновлення регіональних формулярів лікарських засобів не рідше одного разу на рік.



5. Розгляд пропозицій з включення/виключення лікарських засобів до/з регіональних формулярів, про внесення змін та доповнень до регіональних формулярів.

6. Моніторинг застосування неформулярних лікарських засобів.

7. Сприяння післяреєстраційному моніторингу лікарських засобів.

8. Участь в обговоренні, розробці й впровадженні нормативних документів зі стандартизації медичної допомоги (клінічні настанови, медичні стандарти, уніфіковані клінічні протоколи медичної допомоги).


3. Формування складу Комітетів та порядок їх роботи

1. Персональний склад Комітетів затверджується наказами Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

2. До складу Комітетів входять: голова, заступник голови (співробітник регіонального відділення ДП «Державний фармакологічний центр» МОЗ України), члени і секретар Комітету.

3. Комітети формуються з представників Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, штатних і позаштатних головних спеціалістів.

4. Для розгляду окремих питань Комітети можуть запрошувати на засідання фахівців, які не є членами Комітету.

5. Головою Комітету є заступник Міністра охорони здоров’я Автономної Республіки Крим або заступник керівника управління охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій. Голова Комітету організовує проведення засідань, здійснює керівництво Комітетом, представляє Комітет в інших організаціях та установах, забезпечує прозорість та публічність діяльності Комітету.

6. Члени Комітету:

6.1. Беруть участь у роботі Комітету з правом голосу;

6.2. Розглядають матеріали, представлені для включення/виключення до/з відповідного регіонального формуляра лікарських засобів;

6.3. Виступають з пропозиціями щодо змісту відповідного регіонального формуляра лікарських засобів;

6.4. У разі наявності фінансових або інших інтересів щодо заявленого лікарського засобу, які можуть вплинути на об’єктивність при розгляді питань та прийнятті рішень, мають повідомити про це голову Комітету та відсторонитися від обговорення і голосування.

7. Секретар Комітету:

7.1. Веде протоколи засідань Комітету;

7.2. Забезпечує діловодство Комітету.

8. Порядок роботи Комітету:

8.1. Засідання Комітету проводяться один раз на квартал. У разі необхідності голова Комітету призначає позачергове засідання.



8.2. Рішення Комітету вважаються правомочними, якщо в засіданні Комітету брали участь більше ніж дві третини членів Комітету.

8.3. Рішення на засіданнях Комітету приймається відкритим голосуванням простою більшістю голосів членів Комітету, присутніх на засіданні. При рівній кількості голосів, голос голови є ухвальним. Рішення Комітету оформляється протоколом, який підписують його голова та секретар.

8.4. Комітет розглядає протягом трьох робочих днів з дня подання локальні формуляри лікарських засобів закладів охорони здоров’я з метою визначення їх обґрунтованості та за наявності підстав погоджує їх.

8.5. Комітет організовує просвітницькі заходи для медичних працівників та пацієнтів у сфері раціональної фармакотерапії.

9. Документація, облік і звітність про діяльність Комітету:

9.1. Усі документи Комітету, які стосуються порядку його роботи, списку членів, їхньої спеціальності, рішень, які були прийняті під час засідань, дат проведення засідань, листування тощо, повинні бути оформлені в письмовому вигляді. Комітет зобов’язаний зберігати вказані документи протягом трьох років.

9.2. Комітет зобов’язаний надавати документи, визначені у пункті 9.1 цього Положення, Центральному формулярному комітету.




Директор Департаменту  
регуляторної політики
у сфері обігу лікарських засобів
та продукції в системі охорони здоров’я




                Ю.Б. Константінов


ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерства охорони
здоров’я України
________   № __________











ПОЛОЖЕННЯ

про фармакотерапевтичну комісію закладу охорони здоров’я


1. Загальні положення

1. Фармакотерапевтична комісія закладу охорони здоров’я (далі – Комісія) створюється з метою розробки і постійного оновлення локального формуляра лікарських засобів закладу охорони здоров’я державної або комунальної форми  власності.

2. Комісія у своїй роботі керується чинним законодавством України, у тому числі нормативно-правовими актами Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, рішеннями відповідного регіонального формулярного комітету та чинним регіональним формуляром лікарських засобів, наказами керівника цього закладу охорони здоров’я.

3. Комісія здійснює свою діяльність на громадських засадах.


2. Завдання Комісії

1. Розробка локального формуляра лікарських засобів закладу охорони здоров’я на основі відповідного регіонального формуляра лікарських засобів.

2. Розгляд пропозицій з включення/виключення лікарських засобів до/з локального формуляра закладу охорони здоров’я, про внесення змін і доповнень до локального формуляра закладу охорони здоров’я.

3. Оптимізація використання лікарських засобів в закладі охорони здоров’я за допомогою оцінки їх застосування, безпеки, удосконалення призначення лікарських засобів.

4. Забезпечення інформацією з питань раціональної фармакотерапії серед лікарів закладу охорони здоров’я.

5. Відбір лікарських засобів до локального формуляра лікарських засобів закладу охорони здоров’я на основі відповідного регіонального формуляра лікарських засобів.


6. Перегляд та оновлення локального формуляра лікарських засобів закладу охорони здоров’я в міру потреби, але не рідше одного разу на рік.

7. Аналіз статистичних даних щодо захворюваності, статистики госпіталізованих до стаціонару, фармакоепідемологічний, АВС-, VEN- аналіз використання лікарських засобів, визначення раціональності закупівлі лікарських засобів та її відповідності пріоритетам лікування.

8. Аналіз ускладнень та помилок фармакотерапії.

9. Розробка і надання пропозицій МОЗ України, Міністерству охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управліням охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій щодо покращення використання лікарських засобів у закладах охорони здоров’я.

10. Надання консультацій фахівцям клінічних, адміністративних підрозділів і фармацевтичних закладів з питань, пов’язаних з використанням лікарських засобів.

11. Організація і проведення лекцій та семінарів для лікарів з питань використання лікарських засобів.


3. Формування складу Комісії та порядок її роботи

1. Персональний склад Комісії затверджується наказом керівника закладу охорони здоров’я.

2. До складу Комісії входять:

2.1. Заступники керівника закладу охорони здоров’я, відповідальні за надання медичної допомоги.

2.2. Провізор клінічний (у разі його відсутності – особа з вищою медичною або фармацевтичної освітою, на яку покладено здійснення моніторингу ефективності та безпеки лікарських засобів у стаціонарі).

2.3. Завідувачі відділень лікувального профілю закладу охорони здоров’я.

2.4. Завідувач організаційно-методичного (статистичного) підрозділу закладу.

3. Головою Комісії є один із заступників керівника закладу охорони здоров’я, відповідальний за надання медичної допомоги. Голова Комісії організовує роботу Комісії, забезпечує прозорість та публічність діяльності Комісії.

4. Заступником голови Комісії є провізор клінічний (у разі його відсутності – особа з вищою медичною або фармацевтичною освітою, на яку покладено здійснення моніторингу ефективності та безпеки лікарських засобів у стаціонарі).

5. Члени Комісії беруть участь у роботі Комісії з правом голосу, розглядають матеріали, представлені для локального формуляра лікарських засобів закладу охорони здоров’я.

6. Секретар Комісії веде протоколи засідань Комісії, забезпечує діловодство Комісії.

7. Порядок роботи Комісії:

7.1. Засідання Комісії проводяться один раз на квартал. У разі потреби голова Комісії призначає позачергове засідання.


7.2.  Рішення Комісії вважаються правочинними, якщо в засіданні Комісії брали участь більш ніж дві третини членів Комісії.

7.3. Рішення Комісії приймається відкритим голосуванням простою більшістю голосів членів Комісії, присутніх на засіданні. При рівній кількості голосів голос голови є ухвальним. Рішення Комісії оформляється протоколом, який підписують її голова та секретар.

8. У разі наявності фінансових або інших інтересів щодо заявленого лікарського засобу член комісії має повідомити про це голову Комісії та відсторонитися від обговорення і голосування, що стосуються рішень відносно даного питання.

9. Комісія надає всі необхідні матеріали з використання лікарських засобів у закладі охорони здоров’я та щодо результатів своєї діяльності на запити МОЗ України, Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управління охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, відповідного регіонального формулярного комітету Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, управління охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

10. Комісія має право:

10.1. Звертатися до МОЗ України, Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, відповідного управління охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій для отримання додаткових матеріалів, необхідних для прийняття рішення щодо включення/виключення лікарського засобу до/з локального формуляра лікарських засобів закладу охорони здоров’я.

10.2. Звертатися до Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, відповідного управління охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій для проведення консультацій, рецензування й експертизи локального формуляра лікарських засобів  закладу охорони здоров’я.

10.3. Запрошувати на свої засідання фахівців, які не є членами Комісії, для консультацій.

10.4. Брати участь в організації просвітницьких заходів для медичних працівників і пацієнтів у сфері раціональної фармакотерапії.

10.5. Проводити моніторинг використання лікарських засобів у закладі охорони здоров’я.

11. Усі документи Комісії, які стосуються порядку її роботи, списку членів, їхньої спеціальності, рішень, які були прийняті під час засідань, дат проведення засідань, листування та інші, повинні бути оформлені в письмовому вигляді. Комісія зобов’язана зберігати вказані документи протягом трьох років.


Директор Департаменту  
регуляторної політики
у сфері обігу лікарських засобів
та продукції в системі охорони здоров’я



                 Ю.Б. Константінов


-->


На сайті також шукають: Фенюльс, Силокаст інструкція, Левоміцетин застосування, Коаксил побічні дії, Псоріатен протипоказання